اتوبوس ایرانگردی

راهنمای جامع ایرانگردی جهت معرفی جاذبه های گردشگری ایران زمین

اتوبوس ایرانگردی

راهنمای جامع ایرانگردی جهت معرفی جاذبه های گردشگری ایران زمین

قلعه دیده بان ازجاذبه های گردشگری استان هرمزگان

با سلام و خیر مقدم به همه مسافران عزیز اتوبوس ایرانگردی،امروز قصد داریم به استان هرمز گان و شهر بستک سفر کنیم و بازدیدی داشته باشیم از قلعه دیده بان که یکی از جاذبه های گردشگری استان هرمز گان است.امیدوارم از سفر امروز خوشتون بیاد.

قلعه دیده بان مرکز فرمانروائی جهانگیریه و بستک ، قلعه‌ ای تاریخی واقع در غرب استان هرمزگان ، یکی از آثار های تاریخی و از نقاط دیدنی استان هرمزگان در جنوب ایران است .

« قلعه دیده بان » قلعه ایست با موقعیت بسیار عالی سوق الجیشی که برفراز « بن ‌کوه » انجیره به گویش محلی ( انُزُرُه ) بین بیخه لشتان و بیخه لمزان ، و در ۳۴ کیلومتری بخش کوخرد و ۷۹ کیلومتری جنوب شرقی بستک در نزدیکی پاسگاه سابق دین واقع می ‌باشد .

محکم ترین قلاع جهانگیریه قلعه دیده بان یکی از محکم ترین قلاع جهانگیریه بوده ‌است . آثار این دژ بزرگ برفراز « قله کوه انجیره » باقی مانده است . شیخ محمد بستکی در مواقع انقلاب ، اغتشاش و هرج و مرج کشور مسکن خانواده و مرکز فرمانروائی خود انتخاب کرده و قریب ۲۰ سال در آن قلعه به موجب فرمان های نادر شاه و کریم خان زند امور حکومتی بستک و جهانگیریه و بندر عباس و بندر لنگه وجزایر را کاملاً اداره می‌ کرد و سراسر این منطقه امنیت و عدالت را برقرار ساخت ، با وجودی که امورات دیوانی ( مالیات ) و مراجعات عمال دولت مرکزی انجام می‌ داد ولی هیچ وقت با مأمورین حکومت مرکزی حضوراً نمی‌ گرفت و نزدیک نمی ‌رفت فقط یک یا دو فقره بحضور نادر شاه وکریم خان زند رسیده بود . حتی چند بار کریم خان زند او را برای ملاقات احضار و تأکید کرده بود که قلعه را تخلیه و ترک نماید و به بستک برگردد ، بعذری موجه نپذیرفته‌ است . شیخ محمد خان مدت ۲۰ سال از فرمانروائی اش در این قلعه سپری نموده‌ است .

قلعه دیدبان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی